Vebego Cruciale Schakels (3)

Maak kennis met de cruciale schakels van Vebego Cleaning Services

Vebego Cleaning Services gelooft in meedoen mogelijk maken. Mensen vertrouwen geven. Want als ze dat vertrouwen voelen, krijg je iets bijzonders terug. Onze schoonmakers zijn de cruciale schakels die ervoor zorgen dat we altijd de hoogste standaard van schoon kunnen garanderen. Ontdek de kracht van onze cruciale schakels.

Lees meer
VEBEGO Kantoor Selectie 2 (1)

Great Work vraagt om Great Innovations

Schoonmaken wordt vaak niet als innovatief gezien, maar bij ASML, een wereldleider in de halfgeleiderindustrie, bewijst onze Vebego-collega Stijn van Arendonk het tegendeel. Stijn ontwikkelde er een nieuw idee dat momenteel als pilot draait en genomineerd is voor de prestigieuze European Cleaning & Hygiene Awards 2024.

Fulltime innoveren

Stijn van Arendonk is Business Innovation Manager. Hij werkt fulltime bij ASML aan innovaties voor alle soft services. Dit zijn diensten die zich richten op de gebruikers van het pand, zoals schoonmaak, receptie en catering. Zijn jongste idee ‘Smart Integreated’ is genomineerd voor een European Cleaning & Hygiene Award in de categorie ‘Best Use of Smart Solutions by Service Providers’. Wij interviewden Stijn over zijn innovatie, in aanloop naar de Award-uitreiking in oktober. 

 

Stijn kijkt graag over de grenzen van bedrijven heen om tot nieuwe ideeën te komen. In juni presenteerde hij het idee om data uit verschillende (facility-)systemen van diverse leveranciers binnen ASML te koppelen op één platform. Zijn idee kreeg direct bijval.  

 

“Het doel is om alles wat er binnen het pand gebeurt te integreren en de acties, die daaruit voortkomen, naar de juiste leverancier te sturen. Door samen, vanuit de as van data, onze klant en zijn eindgebruikers te bedienen, leveren we als leveranciers meerwaarde en bewegen we duurzamer mee met het pandgebruik,” zegt Stijn.  

 

“Vanuit Vebego bekijken we dit natuurlijk vanuit de schoonmaker. Vroeger konden onze collega’s alleen reactief werken omdat iedere leverancier vanuit zijn eigen silo de klant bedient. Nu er data gedeeld wordt, kunnen onze schoonmakers met die inzichten schoonmaakwerkzaamheden zelfstandig, efficiënter en slimmer uitvoeren,” vervolgt hij.  

Smart Integreated

“Om mijn visie te realiseren had ik een platform nodig. Daarom vergeleek ik eerst de verschillende systemen die binnen Vebego beschikbaar zijn en capacityd® kwam daarbij als beste naar voren. Collega Stephan Rendering, verantwoordelijk voor de innovatie en doorontwikkelingen bij capacityd®, zag direct een enorme potentie in mijn idee en kwam met slimme toevoegingen,” vertelt Stijn. “Hij is het brein achter capacityd® en met zijn hulp kwam het platform ‘Smart Integreated’ snel tot stand, waarbij ‘great’ natuurlijk een knipoog is naar ‘Great Work’ van Vebego,” lacht Stijn. 

 

“Tijdens het traject hadden onze schoonmaakcollega’s ook een stem,” vervolgt Stijn. “Tijdens de design sprint gaven zij bijvoorbeeld aan wat ze belangrijke informatie vinden en welke velden ze verwachten. De spilfunctie tussen onze wensen en de ontwikkelaars bij capacityd® vervulde Stephan; hij blijkt een meester in het vertalen van wensen naar UX. De intuïtieve schermen die hij tijdens de proof of concept op de trainingsdag aan onze schoonmakers presenteerde, werden direct begrepen. Wie niet aanwezig was, werd door collega’s bijgepraat, zelfs zonder dat er extra uitleg door ons nodig was.” 

 

Hij vervolgt: “Het platform is een headless solution. Dit betekent dat de gebruikersinterface ‘frontend’ losstaat van de functionaliteiten en logica aan de achterkant, de ‘back-end’. Dankzij de flexibele gebruikersinterface konden we tijdens de pilotfase steeds snel verbeteringen doorvoeren. Feedback van de schoonmakers werd daardoor steeds direct verwerkt, wat zorgde voor een hoge betrokkenheid en bereidheid om de app te gebruiken.  

 

De pilotfase, waarbij onze schoonmakers Smart Integreated gebruiken, levert nu al positieve resultaten op.” 

 

De mens als sensor; de slimste oplossing

“Wat deze innovatie verder uniek maakt, is de sensorische rol die onze collega’s invullen,” vervolgt Stijn. "Vroeger kregen onze schoonmakers taken zonder inspraak. Bijvoorbeeld, een ruimte moest schoongemaakt worden omdat het systeem aangaf dat deze de afgelopen week vaak gebruikt was. En hoewel sensoren nuttig zijn, vertellen bewegingen in een ruimte niets over de staat waarin deze is achtergelaten. De ervaring leert dat collega’s nog altijd de beste sensor zijn,” schetst Stijn. 

 

“Onze schoonmaakcollega’s zijn zelfredzaam opgeleid” vervolgt hij. “De app zet hen in hun kracht door inzicht te geven in wat er gebeurt of staat te gebeuren, zodat ze daar zelfstandig op kunnen inspelen. De prioriteiten van hun schoonmaakwerk bepalen onze schoonmaakcollega’s nu eenvoudig zelf aan de hand van de beschikbare data op hun device, op de werkkar, wanneer ze aan hun werk beginnen. 

 

Zo weten ze bijvoorbeeld dat er waarschijnlijk een extra schoonmaakronde nodig is vanwege een lunchsessie, dat het koffieapparaat op korte termijn gereinigd moet worden en dat de zeepdispenser 350 keer is gebruikt en binnenkort bijgevuld moet worden. Doordat ze deze taken nu allemaal proactief oppakken, heeft onze klant een frictieloze ervaring. 

 

In de app kunnen ze daarbij ook aangeven wanneer ze ergens extra tijd aan kwijt zijn. Onze collega’s zijn heel de dag de ogen en oren van het pand en kunnen bijvoorbeeld ook eenvoudig technische verstoringen documenteren. Deze meldingen gaan direct naar het FMIS-systeem en worden daarna snel opgepakt door de betreffende leverancier. Zo zijn onze schoonmakers de cruciale schakels in deze innovatie. 

 

Doordat al deze data nu op één punt beschikbaar is, zien teamleiders ook welk meerwerk is geleverd. Bijvoorbeeld een extra taak op verzoek van de klant ter plaatse, een schoonmaker die een kapotte stoel signaleert en doorgeeft, of een achtergelaten jas die wordt afgeleverd bij het verzamelpunt voor gevonden voorwerpen. Dit zijn allemaal taken die onze collega’s vanwege hun hoge verantwoordelijkheidsgevoel eerder ook al oppakten, maar die eerder niet direct inzichtelijk waren. 

Verantwoordelijkheid en waardering

Stijn ziet dat onze collega's erg gemotiveerd zijn om het platform te gebruiken: “Onze schoonmakers zien Smart Integreated als een handig hulpmiddel om hun werk zelfstandig uit te voeren. Ze voelen zich meer gewaardeerd en betrokken, en registreren nu ook taken die eerder onopgemerkt bleven. Dankzij deze innovatie werken ze efficiënter en wordt hun werk betekenisvoller. Doordat ze nu zelf initiatief kunnen nemen, voelen ze zich nog verantwoordelijker voor een schone en prettige werkomgeving bij ASML,” besluit Stijn. 

Nominatie European Cleaning & Hygiene Awards

Het innovatieve idee dat momenteel bij ASML loopt, is genomineerd voor de European Cleaning & Hygiene Awards. Uit maar liefst 150 inzendingen is dit idee geselecteerd als een van de zeven genomineerden in de categorie ‘Best Use of Smart Solutions by Service Providers’. De prijsuitreiking vindt plaats op 3 oktober in Lissabon. 

Webinar Digital Cleaning 18 september

Meer weten over Smart Integreated? Op 18 september 2024 organiseerde capacityd® het webinar Digital Cleaning. Tijdens het webinar vertellen Stijn en Stephan je alles over Smart Integreated. 

 

Bekijk het webinar Digital Cleaning hier nog eens terug.

Stijn Van Arendonk

Stijn van Arendonk, Business Innovation Manager

Stephan Rendering

Stephan Rendering, Klant Innovatie Specialist, Capacityd

Meer nieuws

Taalcursus Nle Taal Item Najaar 2024 (2)
duurzaamheid, over vebego

Taaltrainingen

14-10-2024
4 min.
Taaltrainingen
Ontwerp Zonder Titel (7)
werken bij vebego, over vebego

Dit is Ruben, medeverantwoordelijk voor 1,5 miljoen voedingsrepen per dag

12-09-2024
2 min.
Dit is Ruben, medeverantwoordelijk voor 1,5 miljoen voedingsrepen per dag
Ontwerp Zonder Titel (6)
over vebego, werken bij vebego

Dit is Niels, medeverantwoordelijk voor glimmende ramen van meer dan 150 panden

12-09-2024
2 min.
Dit is Niels, medeverantwoordelijk voor glimmende ramen van meer dan 150 panden