De visie van Vebego: Betekenisvolle banen creëren voor iedereen
Ondanks grote personeelstekorten, een historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, blijft de schoonmaaksector groeien. Zo blijkt uit cijfers van het marktonderzoek van Service Management. Hoe zit dit? En hoe kijken schoonmaakbedrijven terug op het jaar en blikken zij vooruit op de komende jaren? Mark Keur, algemeen directeur van Vebego Cleaning Services, deelt zijn visie vanuit Vebego.
Terugblik 2023: Een transitiejaar om trots op te zijn
In 2023 was het, na een periode van intensieve voorbereidingen, dan eindelijk zover: we zijn gestart als Vebego Cleaning Services. “Een eerste transitiejaar dat in het teken stond van de transformatie van negen verschillende bedrijven naar één Vebego Cleaning Services. Een enorme klus. Het maakt me trots om te zien hoe hard iedereen gewerkt heeft. Tegelijkertijd was het ook een uitdagend jaar waarin we branchebreed kampten met een stijging van het ziekteverzuim en de krappe arbeidsmarkt die ons dagelijks uitdaagt om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen om onze belofte ‘Great Work’ waar te maken.”
Toekomstvisie: Het bieden van zo betekenisvol mogelijk werk
“De krapte dwingt ons om anders naar de arbeidsmarkt te kijken en anders met onze (toekomstige) collega’s om te gaan. Aan de klantzijde kijken we meer en meer kritisch in hoeverre we samen met onze klanten een omgeving kunnen creëren, waarin we onze schoonmakers zo betekenisvol mogelijk werk kunnen bieden. Werk dat bij onze mensen past en kansen biedt om zich te blijven ontwikkelen. Dat is goed voor henzelf, voor ons én draagt bij aan een beter Nederland. Hier kom ik iedere dag mijn bed voor uit.”
De mens als uitgangspunt
Bij Vebego Cleaning Services staat de mens altijd centraal. Dat bevestigt ook Mark Keur: “Wij zetten onze mensen centraal. Dat is ons uitgangspunt. Niet het object of de locatie. Wij zoeken objecten/klanten die passen bij de hoeveelheid uren die onze mensen willen werken. Niet andersom. Dat vereist meer flexibiliteit van onze organisatie en een andere aanpak. Dit is een bewuste keuze. Wij creëren betekenisvolle banen voor iedereen die kan en wil werken en kiezen daarmee voor een maatschappij waarin iedereen die dat wil, mee kan doen.”
Benieuwd naar het hele verhaal van Mark Keur? Lees het volledige artikel op Facto waarin Mark meer vertelt over de kansen en uitdagingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en innovatie.