Een open blik naar buiten, naar binnen, en naar elkaar
De Postcode Loterij en Vriendenloterij zijn twee marketing-gedreven ondernemingen, opgericht om fondsen te werven voor goede doelen. “Bij onze organisatie zijn we van kansen”, zegt Lilian Hendrick, hoofd HR. “Niet alleen voor onze deelnemers en onze goede doelen, maar ook voor onze medewerkers. Niemand is perfect; daarom staan we met een open blik open voor elkaar.”
Divers Talentprogramma en Ambassadeursgroep
De Postcode Loterij staat bekend om het steunen van goede doelen die zich inzetten voor een groene, gezonde en rechtvaardige wereld. Dat open karakter wil de Postcode Loterij ook op alle lagen van de organisatie uitstralen. “Werk maken van inclusiviteit is geen pré maar een must”, aldus Lilian. “Practice what you preach – daarom hebben we bijvoorbeeld een Divers Talentprogramma opgezet.
Hierin kan een afdeling iemand aannemen, ongeacht achtergrond, die overtallig is op de afdeling. Na een jaar bieden we die persoon een contract aan als het van beide kanten bevalt. Inmiddels zijn er 14 mensen aangenomen van de 21 die zo bij ons gestart zijn! We zien dat dit ook helpt om dit proces te normaliseren, en dat managers vaker buiten de gebaande paden werven.”
Een ander voorbeeld is de Ambassadeursgroep, waar per collega één iemand afgevaardigd wordt om mee te denken over beleid en kennisuitwisseling met andere organisaties. Ook nemen zij initiatieven, zoals een Diversiteit & Inclusie-survey die van daaruit geïnitieerd is.
Samen stappen zetten
Het team van de Nationale Postcode Loterij blijft zichzelf uitdagen. Ze geloven in leading by example; dat leiders een voorbeeldfunctie hebben op het gebied van inclusiviteit en gedrag. “Wij willen graag andere bedrijven inspireren”, concludeert Lilian. “We hebben al mooie stappen gezet, maar er zijn er ook nog veel te zetten. Onze ambitie is groot. Als je als bedrijf wilt veranderen, kijk dan vooral eerst wat bij je past en wat intern de behoeften zijn. Laat je medewerkers daar ook over meepraten en ga in gesprek met andere organisaties. Het is belangrijk dat we als bedrijven, maar ook als samenleving, de verbinding blijven zoeken en vertrouwen hebben in elkaar.”
Meer weten over Investeren in Talent?
Investeren in talent is belangrijk. Daar is iedereen het over eens.
Maar hoe pakken organisaties dat aan?
13 professionals uit verschillende organisaties delen graag hun visie. Hoe stimuleren zij inclusiviteit en diversiteit? En welke kansen biedt hen dat? Hoe vergroten ASML, UWV, Pantar, De Postcode Loterij en MBO College Zuid hun maatschappelijke impact? En welke tips heeft hoogleraar René Bakker?
Lees dit én meer in het visiemagazine Investeren in Talent. Download het magazine hier.