Dit zijn Sandra, Joyce en Yvonne, medeverantwoordelijk voor honderden onvergetelijke vakanties per jaar.
Wat is het eerste dat jou opvalt als je met je koffer de hotelkamer binnenkomt? Juist. Of het er netjes en schoon is. Die eerste indruk is bepalend voor jouw beleving - en dat weten de mensen achter die service maar al te goed. Vandaag vertellen drie van onze collega’s je over hun cruciale rol in de verblijfsrecreatie. Een verhaal over mooie complimenten, vreemde voorwerpen en geloven in elkaar.
Samen verantwoordelijk
Supervisors Joyce en Sandra geven beiden leiding aan een team van vier collega’s in de hotels van Kloeg Collection in Zeeland. Zij waarborgen de schoonmaakkwaliteit op hun locaties en springen zelf bij waar nodig. Samen met hun leidinggevende, Teamleider Yvonne, maken ze het verschil voor honderden hotelgasten per jaar.
De collega’s werken dus in verschillende hotels voor Vebego Cleaning Services, maar opereren als één team. Ze helpen en motiveren elkaar, nemen elkaars planning over bij afwezigheid en wisselen tips en ervaringen uit. Ze houden van eigen verantwoordelijkheid en korte lijntjes.
Yvonne: “Deze toppers lossen heel veel zelf op,” lachend: “vaak hebben ze me niet eens nodig!”
De reis hiernaartoe
Joyce kwam in 1999 van Kenia naar Nederland en is dolgelukkig hier. Haar collega Sandra kwam zes jaar geleden vanuit Portugal, haar dochter achterna: “Eerst kwam ik een paar keer op vakantie, en uiteindelijk heb ik de stap gezet om hier te komen wonen. Ik heb in mijn studententijd in Engeland gewoond, dus ik hield altijd al van een nieuw avontuur.” Beiden vinden ze de Nederlandse taal wel nog steeds lastig. En natuurlijk het weer. “Maar je kunt niet alles hebben.”
Teamleider Yvonne kent Sandra van een vorige werkgever, waar Sandra als schoonmaker werkte. Na enkele jaren vertrok ze omdat ze het niet meer naar haar zin had. Toen Yvonne, jaren later bij toeval Sandra weer tegenkwam wist ze met zekerheid “Die wil ik in mijn team”. Vanwege Sandra als persoon maar zeker ook om de potentie die ze in haar zag. “Zo’n pareltje wil je hebben!”
De waarde van schoonmaak
Sandra begon graag in Yvonne’s team. Ze is blij met haar baan waar ze veel voldoening uit haalt: “Schoonmaak is heel belangrijk. Ik ben er erg trots op. Niet iedereen erkent de meerwaarde die wij bieden, maar het gaat niet om het schoonmaken zelf. We creëren een fijne atmosfeer.”
Joyce bevestigt die visie: “Ik werk altijd vanuit de vraag: Als ik ergens kom, hoe zou ik het dan graag willen zien? Het gaat niet om de schoonmaak. Het gaat om het gevoel dat je mensen geeft.”
‘Het gaat om het gevoel dat je mensen geeft’
Flexibel in tijd, stabiel in salaris
Iedereen die in de hotels werkt, weet dat de werkuren meebewegen op de druktegolven per seizoen. Om toch een stabiel salaris te verzorgen, werkt Vebego met plus- en min-uren.
Yvonne: “Stel, je hebt een contract voor 35 uur. Nou, daar kom je in de winter niet aan. Dan kun je gebruik maken van de plus-uren die je in de zomer hebt opgebouwd, en zo toch je salaris behouden. Zo denken we met elkaar mee.”
Recreatie – een vak apart
Voldoening is voor Sandra het beste resultaat: “Weten dat de gast een ontspannende vakantie heeft, daar doe je het voor.” Precies dat maakt het voor Yvonne ook zo mooi: “In deze branche sta je heel dicht bij de klant en diens beleving. Je ziet én hoort de dankbaarheid. Op plekken waar je na sluitingstijd in je eentje een zaal schoonmaakt, heb je dat natuurlijk niet.”
Natuurlijk kan er af en toe een klacht komen, al hebben die niet altijd met de schoonmaak te maken, vertelt Sandra: “Dan klaagt een klant bijvoorbeeld over een kraan of een shampoopompje. Maar het is oké, wij zijn op die momenten toevallig de eerste persoon die ze zien. We maken overal netjes melding van bij de receptie, zodat zij het kunnen oppakken.”
‘Ik heb de gekste dingen gevonden in hotelkamers’
Ruimte voor gezelligheid
“Er zijn twee dingen die er voor mij echt uitspringen bij Vebego,” zegt Sandra. “Als er een foutje gemaakt wordt, wat altijd kan gebeuren, wordt het ook weer opgelost. En ze laten regelmatig door het jaar heen zien dat ze mij als collega zien en waarderen. Dan krijg je bijvoorbeeld een lieve kaart of een leuk presentje in je brievenbus. Zo word je, ondanks de omvang van het bedrijf, écht op persoonlijk level gezien.”
Die momentjes van waardering creëren ze ook zelf voor hun teams: “Met een kerstdiner, een ijsje, of taart-momentje houden we het ook zelf leuk en gezellig voor ons team,” legt Joyce uit. “Dat is belangrijk. Het moet gewoon gezellig zijn.”
Geloven in elkaar
Joyce weet wel hoe ze anderen moet motiveren. Niet alleen de medewerkers in haar team, maar ook haar vriendin Sandra die zij motiveerde om ook supervisor te worden.
“Sandra was in het begin te onzeker. Maar ik zag wat zij kon.Dus heb ik haar geduwd en geduwd totdat ze op deze leidinggevende rol ging solliciteren.
Ik zei: ‘Geloof in jezelf. En als je iets niet weet, kun je me altijd bellen.’ Nou, in de eerste weken van haar supervisor-baan heeft ze me niet één keer gebeld. Ik had dus gelijk: Ze kon dit gewoon!”