Dit zijn Maurien en David, medeverantwoordelijk voor 700 geslaagde treinretourtjes per maand.
Als schoonmakende gastvrouw en -heer zijn Maurien en David de ogen en oren in de trein. Naast schone coupés, bieden ze reizigers een aanspreekpunt, een veilige haven en een warm welkom.
Balans bewaren
Het schoonhouden van een rijdende trein vraagt om goed evenwicht, net als de omgang met al die verschillende mensen, leggen Care On Track collega’s Maurien en David uit. “Wij doen heel leuk werk. We komen elke dag in aanraking met allerlei soorten mensen. Leuke mensen, grappige mensen, soms ook verdrietige mensen. Die probeer je dan weer een beetje op hun gemak te laten voelen, of je gaat een gesprekje met ze aan als ze daar behoefte aan hebben.
Maar over het algemeen zien we veel vrolijkheid: dan zijn mensen blij en dankbaar dat we langskomen, en maken bijvoorbeeld een grapje met ons. Soms gaan ze zich zelfs netter gedragen omdat ze zien dat wij het anders moeten opruimen.”
Teamgevoel
Samen zijn Maurien en David onderdeel van een groter team collega’s dat elke ochtend samenkomt op station Amsterdam-Sloterdijk om gezamenlijk de dag te starten. Daar ontbijten ze samen en bespreken de relevante informatie voor die werkdag.
“Onze werkdag start net na de spits, omdat we vanwege de drukte in de trein tijdens de spits ons werk niet goed kunnen doen. Daarnaast delen we persoonlijke momenten, bijvoorbeeld met een stuk taart of we gaan een visje halen. Ook hebben we de Kerstlunch met z’n allen, daar heb ik nu al zin in”, vertelt Maurien.
‘We zijn echt de ogen en oren in de trein’
Veilig onderweg
Hoewel het contact met mensen vrijwel altijd positief is, werken de collega’s voor de zekerheid nooit alleen in een trein. “We zijn altijd met twee”, legt Maurien uit “en we zijn altijd in nauw contact met de conducteur. We werken echt met elkaar samen, dat gaat heel gemoedelijk. We blijven altijd samen, je weet nooit wat er gebeurt.”
Samen met Maurien heeft David ook echt een signalerende functie. Zo kan hij zich een man herinneren van wie werd vermoed dat hij sliep, totdat David erachter kwam dat hij ziek was. “Toen heb ik de conducteur ingelicht, die de ambulance heeft gebeld. Die heeft de man toen opgehaald. Dat was een goede samenwerking, we letten samen op.”
Verwelkomen en helpen
Gelukkig is zo’n gebeurtenis een uitzondering. Maurien: “We zijn er vooral voor een fijne reis. Als de deuren openen, gaan we bij het balkon (een van de ingangen van een trein, red.) staan om mensen te verwelkomen en ze bijvoorbeeld te helpen met het naar binnen dragen van zware spullen.
Reizigers reageren daar positief op. Ze zijn duidelijk heel blij met ons. Ik heb een goede werkdag gehad als ik mensen heb kunnen helpen, de trein mooi schoon is en ik iemand heb kunnen laten lachen.” David voegt daaraan toe: “Wij gaan altijd blij naar huis!”
Altijd vooruit
“Ik zou dit echt tot mijn pensioen kunnen doen”, zegt Maurien trots. Voor haar huidige functie deed ze al meerdere cursussen bij Vebego, van omgaan met mensen tot ergonomie. “Maar als ik nog meer cursussen kan doen bij Vebego, graag! Ik wil altijd groeien. Mijn doel in het werk is dat ik elke dag laat zien: wij zijn nuttig.”