Gastvrijheid op de werkvloer tijdens corona
Facility Managers zijn zoekende geweest tijdens de coronacrisis. Anderhalve meter, mondkapjes, stickers en borden; alles om een veilig bezoek te garanderen. Toen we middenin de coronacrisis zaten leek het dat de gastvrijheid op kantoor zwaar had te lijden. Gastvrijheidsdeskundigen Laura de la Mar van Gastvrijheid in Bedrijf en Bianca Haanstra van Facility Solutions laten zien dat het goed te doen is om strikt én gastvrij te zijn. Zo werd de drempel om terug te keren naar kantoor verlaagd met een groot bord ‘Welkom terug’ en kaartjes met de tekst ‘Superleuk dat je er weer bent, houdt rekening met een aantal regels’.
De rol van de hospitalitymedewerker
Doordat de coronavoorschriften per bedrijf verschillen, hebben FM’ers flink moeten schakelen. Door bezoekers proactief te informeren over wat ze kunnen verwachten als ze naar kantoor komen neem je de onduidelijkheid weg. Ondanks de regels konden hospitalitymedewerkers toch het kopje koffie blijven aanbieden. De hospitalitymedewerker krijgt wel een extra taak in het opletten of de regels nageleefd worden. Voorop staat dat de hospitality bezoekers en collega’s helpen prettig te werken, op een schone en veilige werkplek. In die zin ben je meer een sfeerbeheerder dan politieagent. Niet alleen in de hospitality zien we veranderingen, ook in de schoonmaak dienstverlening zien we een verschuiving.
Bianca: “Tijdens de coronaperiode zijn er veel creatieve oplossingen bedacht die het serviceniveau verhogen. Denk aan meerdere keren schoonmaak per dag, meer variatie in cateringmogelijkheden en het doorsturen van post naar medewerkers thuis. Het zou mooi zijn als we deze nieuwe vormen van servicebeleving ook na corona kunnen blijven aanbieden.”
Benieuwd naar de bevindingen van Laura en Bianca? Lees dan het volledige artikel op Facto.